Ο Εκπαιδευτικός Τομέας και τα Εικαστικά Εργαστήρια του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης, σας προσκαλούν να συμμετάσχετε με τους μαθητές σας, στα ανανεωμένα εκπαιδευτικά προγράμματα και ξεναγήσεις, της σχολικής περιόδου 2017-2018.

Όλα τα εκπαιδευτικά προγράμματα απευθύνονται:
Σε παιδιά παιδικού σταθμού, νηπιαγωγείου, δημοτικού, γυμνασίου, λυκείου.
Σε ενήλικες και σε οργανωμένες ομάδες (σύλλογοι, όμιλοι κ.λ.)
Επιπλέον προσφέρονται με τη μορφή οικογενειακών προγραμμάτων.
Αναλυτικά οι Εκπαιδευτικές  προτάσεις:


Α. ΔΙΩΡΑ ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΑ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ  
(κάθε Τρίτη και Πέμπτη).
Τα διαθεματικά εργαστήρια έχουν στόχο την ολόπλευρη καλλιέργεια και το ξύπνημα των αισθήσεων και της δημιουργικότητας των μαθητών και μαθητριών μέσα από τη βιωματική επαφή τους με τις εικαστικές τέχνες και τις επιστήμες.
Μέσα από παιχνίδια παρατήρησης, εξερεύνησης, θεατρικά, μουσικά, εικαστικά, ανακαλύπτουμε σημεία όπου οι εικαστικές τέχνες συναντούνται με την ιστορία, τα μαθηματικά, τη χημεία, τη βιολογία, τη φυσική,  τη φιλοσοφία, την παιδαγωγική, τη λογοτεχνία.
Προτεινόμενα θέματα:

Προσχολική Εκπαίδευση - Παιδικοί Σταθμοί
Τέχνη και μαθηματικά
1. Παιχνίδια με τα σχήματα
Με αφετηρία έργα των Καντίνσκι, Μάλεβιτς, Μοντριάν παίζουμε με τις γραμμές και τα σχήματα.
2. Παιχνίδια με τους αριθμούς
Τα έργα τέχνη γίνονται τα αριθμητάρια μας.
Τέχνη και Χημεία και Φυσική 
Παιχνίδια με τα χρώματα
Τι είναι τα χρώματα; Γιατί βλέπουμε χρώματα; Ποια είναι τα βασικά χρώματα; Και άλλα πολλά ερωτήματα για τα χρώματα αναζητούν απαντήσεις σ’ αυτό το χρωματιστό εργαστήρι.
Τέχνη και Φύση
1. Ανθρωπόκαινο-κλιματική αλλαγή
Οι καλλιτέχνες μας μιλούν για την κλιματική αλλαγή και εμείς μαθαίνουμε τρόπους για να προστατεύσουμε τη γη.
2. Μάντεψε τι καιρό κάνει!
Με αφορμή έργα τέχνης συζητάμε για τα καιρικά φαινόμενα.
Τέχνη και Βιολογία
1. Παιχνίδια με τις αισθήσεις
Πόσες είναι οι αισθήσεις; Ποιες είναι; Μπορείς να παίξεις μαζί τους;
Σ΄αυτό το εργαστήρι θα πειραματιστούμε με τις αισθήσεις μας.
2. Πώς νιώθουν; Πώς νιώθεις;
Τα έργα τέχνης γίνονται αφορμή για παιχνίδια εξερεύνησης και γνωριμίας με τα συναισθήματα.
Τέχνη και γεωγραφία
Ταξιδεύοντας στη Μεσόγειο
Τέχνες και μυθολογία
Ο Οδυσσέας συναντάει του καλλιτέχνες
Τέχνη και λογοτεχνία
Γνωστά παραμύθια μέσα από την τέχνη
Τέχνη και φιλοσοφία
Ένας πίνακας γεννάει ιδέες
Με αφορμή ένα μόνο έργο, φιλοσοφούμε παίζοντας μαζί του.
Τέχνη και ψυχολογία
Εγώ και οι άλλοι 
Παιχνίδια αυτοεκτίμησης, αλλά και αλληλοσεβασμού με βοηθό την τέχνη

Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση
Νηπιαγωγείο, Α΄και Β΄ Δημοτικού
Τέχνη και μαθηματικά
1. Παιχνίδια με τα σχήματα και τους αριθμούς
2. Δημιουργώντας παρέα με τη γεωμετρία
Με αφετηρία έργα τέχνης προσεγγίζουμε έννοιες της γεωμετρίες και της προοπτικής.
Τέχνη και Χημεία και Φυσική 
1. Παιχνίδια με τα χρώματα
2. Ζωγραφική και χρώματα
Τι είναι τα χρώματα; Γιατί βλέπουμε χρώματα;
Τέχνη και Φύση
1. Ανθρωπόκαινο-κλιματική αλλαγή
2. Μάντεψε τι καιρό κάνει!
Με αφορμή έργα τέχνης συζητάμε για τα καιρικά φαινόμενα.
Τέχνη και Βιολογία
1. Παιχνίδια με τις αισθήσεις
Πόσες είναι οι αισθήσεις; Ποιες είναι; Μπορείς να παίξεις μαζί τους;
Σ’ αυτό το εργαστήρι θα πειραματιστούμε με τις αισθήσεις μας.
1. Πώς νιώθουν; Πώς νιώθεις;
Τα έργα τέχνης γίνονται αφορμή για παιχνίδια εξερεύνησης και γνωριμίας με τα συναισθήματα.
Τέχνη και γεωγραφία
Ταξιδεύοντας στη Μεσόγειο
Τέχνη και ιστορία
1. Μία βόλτα με σύντροφο την τέχνη στην ιστορία του Ρεθύμνου
2. Αναγέννηση: Οικογενειακές στιγμές
Με αφορμή έργα της Αναγέννησης, θα παίξουμε, θα χορέψουμε, θα ζωγραφίσουμε και κυρίως θα ψυχαγωγηθούμε ταξιδεύοντας για δύο ώρες σε μία άλλη εποχή. Ο στόχος είναι να γνωρίσουμε με βιωματικό τρόπο την καθημερινή ζωή κατά την περίοδο της Αναγέννησης.
Τέχνες και μυθολογία
1. Ο Οδυσσέας συναντάει του καλλιτέχνες
2. Οι καλλιτέχνες συναντούν την ελληνική μυθολογία
Τέχνες και γραφή
Είναι η γραφή τέχνη;
Κάνουμε μία πολύ σύντομη ιστορική αναδρομή στη γραφή και στα εργαλεία της και στη συνέχεια γνωρίζουμε καλλιτέχνες που αξιοποίησαν τη γραφή στην τέχνη τους.
Τέχνη και λογοτεχνία
Γνωστά παραμύθια μέσα από την τέχνη
Τέχνη και φιλοσοφία
Ένας πίνακας γεννάει ιδέες
Με αφορμή ένα μόνο έργο, φιλοσοφούμε παίζοντας μαζί του.
Τέχνη και ψυχολογία
Εγώ και οι άλλοι 
Παιχνίδια αυτοεκτίμησης, αλλά και αλληλοσεβασμού με βοηθό την τέχνη

Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση  Γ’, Δ΄, Ε΄, ΣΤ΄ Δημοτικού
Τέχνη και μαθηματικά
1. Δημιουργώντας παρέα με τη γεωμετρία
2. Η χρυσή τομή και ο αριθμός Φ
3. Οφθαλμαπάτες
Τέχνη και Χημεία και Φυσική 
1. Παιχνίδια με τα χρώματα
2. Ζωγραφική και χρώματα
Τέχνη και Φύση
1. Ανθρωπόκαινο-κλιματική αλλαγή
2. Μάντεψε τι καιρό κάνει!
Με αφορμή έργα τέχνης συζητάμε για τα καιρικά φαινόμενα.
3. Δημιουργώντας με αφορμή τους πλανήτες και τα αστέρια.
Τέχνη και Βιολογία
1. Βιο-τέχνη
2. Παιχνίδια με τις αισθήσεις
3. Συναισθήματα
Τέχνη και γεωγραφία
Χαρτογραφώντας τη Μεσόγειο
Τέχνη και ιστορία
1. Μία βόλτα με σύντροφο την τέχνη στην ιστορία του Ρεθύμνου
2. Αναγέννηση: Οικογενειακές στιγμές
Με αφορμή έργα της Αναγέννησης, θα παίξουμε, θα χορέψουμε, θα ζωγραφίσουμε και κυρίως θα ψυχαγωγηθούμε, ταξιδεύοντας για δύο ώρες σε μία άλλη εποχή. Ο στόχος είναι να γνωρίσουμε, με βιωματικό τρόπο, την καθημερινή ζωή κατά την περίοδο της Αναγέννησης.
Τέχνες και μυθολογία
1. Ο Οδυσσέας συναντάει του καλλιτέχνες
2. Οι καλλιτέχνες συναντούν την ελληνική μυθολογία
Τέχνες και γραφή
Είναι η γραφή τέχνη;
Κάνουμε μία πολύ σύντομη ιστορική αναδρομή στη γραφή και στα εργαλεία της και στη συνέχεια γνωρίζουμε καλλιτέχνες που αξιοποίησαν τη γραφή στην τέχνη τους.
Τέχνη και λογοτεχνία
Η τέχνη της εικονογράφησης
Τέχνη και φιλοσοφία
Περί αισθητικής. Τι είναι τέχνη και τι δεν είναι;
Τέχνη και ψυχολογία
Εγώ και οι άλλοι
Παιχνίδια αυτοεκτίμησης, αλλά και αλληλοσεβασμού με βοηθό την τέχνη.

Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
Τέχνη και μαθηματικά
1. Η χρυσή τομή και ο αριθμός Φ στη φύση και στα μαθηματικά
2. Fractals ή μορφόκλασμα ή πιο απλά τέχνες και επιστήμες μαζί!
3. Οφθαλμαπάτες
Τέχνη και Χημεία και Φυσική
1. Παιχνίδια με τα χρώματα
2. Η τέχνη της φωτογραφίας
Τέχνη και Φύση
1. Ανθρωπόκαινο-κλιματική αλλαγή
2. Δημιουργώντας με αφορμή τους πλανήτες και τα αστέρια.
Τέχνη και Βιολογία
1. Βιο-τέχνη (Δ΄- ΣΤ΄και Δευτεροβάθμια)
2. Παιχνίδια με τις αισθήσεις (Όλες οι βαθμίδες, προτείνεται σε μικρές ηλικίες)
Τέχνη και γεωγραφία
Η τέχνη της χαρτογραφίας
Τέχνη και ιστορία
Μία βόλτα με σύντροφο την τέχνη στην ιστορία του Ρεθύμνου
Τέχνες και γραφή
Είναι η γραφή τέχνη;
Κάνουμε μία πολύ σύντομη ιστορική αναδρομή στη γραφή και στα εργαλεία της και στη συνέχεια γνωρίζουμε καλλιτέχνες που αξιοποίησαν τη γραφή στην τέχνη τους.
Τέχνη και λογοτεχνία
1. Μεγάλοι λογοτεχνικοί έρωτες στην τέχνη
2. Η τέχνη της εικονογράφησης
Τέχνη και φιλοσοφία
Περί αισθητικής. Τι είναι η τέχνη;
Τέχνη και ψυχολογία
Εγώ και οι άλλοι
Παιχνίδια αυτοεκτίμησης, αλλά και αλληλοσεβασμού με βοηθό την τέχνη.


Β. ΔΙΩΡΑ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΚΕΡΑΜΙΚΗΣ
(κάθε Τρίτη και Πέμπτη).
Οι μαθητές, παίζοντας, ανακαλύπτουν τις ιδιότητες του πηλού, από τη φάση της άμορφης μάζας μέχρι την επίδραση της φωτιάς.
Σε συνεργασία με τους Εκπαιδευτικούς, μπορεί να γίνει επιλογή του θέματος, στο πλαίσιο της διαθεματικής προσέγγισης, ανάλογα με την τάξη, την εποχή, το μάθημα της Ιστορίας, τα ενδιαφέροντα της τάξης κ.α.


Γ. ΔΙΩΡΑ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ
(όλες τις ημέρες και ώρες λειτουργίας του Μουσείου)
Προτεινόμενα θέματα:
1. Η προσωπογραφία στη δυτική τέχνη:
Γνωριμία με τη θεματική κατηγορία της προσωπογραφίας: τι είναι η προσωπογραφία, ποιοί και πώς αναπαριστώνται κατά τη διάρκεια της ιστορίας της δυτικής τέχνης; Ακολουθεί ξενάγηση στην έκθεση της μόνιμης συλλογής του Μουσείου, όπου οι επισκέπτες βλέπουν από κοντά προσωπογραφίες Ελλήνων καλλιτεχνών του 20ου αιώνα.
2. Η Νεκρή φύση στη δυτική τέχνη:
Γνωριμία με τη θεματική κατηγορία της  ″νεκρής φύσης″, την ιστορία της και τους τύπους απεικόνισης. Ακολουθεί ξενάγηση στην έκθεση της  μόνιμης συλλογή του Μουσείου, όπου οι επισκέπτες βλέπουν από κοντά νεκρές φύσεις Ελλήνων καλλιτεχνών του 20ου αιώνα.
3. Το τοπίο στη δυτική τέχνη:
Γνωριμία με τη θεματική κατηγορία της τοπιογραφίας.  Ακολουθεί ξενάγηση στην έκθεση της μόνιμης συλλογή του Μουσείου, όπου οι επισκέπτες βλέπουν από κοντά τοπιογραφίες  Ελλήνων καλλιτεχνών του 20ου αιώνα.
4. Μαρσέλ Ντυσάν:
η ζωή και το έργο του ανατρεπτικού και με μεγάλη επιρροή Γάλλου καλλιτέχνη του 20ου αι. Ακολουθεί ξενάγηση στην έκθεση της μόνιμης συλλογής του Μουσείου, όπου οι επισκέπτες βλέπουν την επίδραση του έργου και της σκέψης του Μαρσέλ Ντυσάν σε σύγχρονους Έλληνες καλλιτέχνες.
5. Ποιές είναι οι τεχνικές και ποιά είναι τα είδη στην ζωγραφική. Πως περιγράφουμε ένα έργο τέχνης;
Θα προσπαθήσουμε να εξετάσουμε τις βασικές τεχνικές (ελαιογραφία, νωπογραφία κτλ.), καθώς και τα είδη της ζωγραφικής μέσα από πίνακες σπουδαίων ζωγράφων, πότε αναπτύσσεται το κάθε είδος, βασικά χαρακτηριστικά και άλλα. Επίσης, θα προσπαθήσουμε να αναλύσουμε ένα έργο τέχνης, τεχνικά, θεματικά, μορφολογικά νοηματικά. Θα υπάρχει συζήτηση και συμμετοχή του κοινού στην προσέγγιση των έργων καθώς και κουίζ και παιχνίδια πάνω σε αυτό το θέμα.
6. Ο Μοντέρνος και ο Σύγχρονος κόσμος των Τεχνών.
Θα εξετάσουμε τα βασικά χαρακτηριστικά της μοντέρνας και σύγχρονης τέχνης.
7. Πωλ Σεζάν: τα βασικά χαρακτηριστικά της τέχνης του.
Θα εξετάσουμε τα βασικά χαρακτηριστικά του καλλιτέχνη, τα έργα του. Ακόμη θα κάνουμε λόγο και για τον Λευτέρη Κανακάκι που στα πρώτα του έργα επηρεάστηκε από τον Σεζάν.


Δ. ΞΕΝΑΓΗΣΕΙΣ
(όλες τις ημέρες και ώρες λειτουργίας του Μουσείου).
Οι ξεναγήσεις είναι κατά θεματικές ενότητες, ανάλογα με τις περιοδικές ή μόνιμες εκθέσεις που οργανώνει το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης και διαρκούν 1 ώρα.
Πραγματοποιούνται κάθε Τρίτη, Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή: 09:00π.μ. - 14:00, Σάββατο και Κυριακή: 10:00 - 15:00 και επί πλέον την Τετάρτη και την Παρασκευή: 18.00-21.00 το απόγευμα, στους χώρους του Μ.Σ.Τ., στην οδό Μεσολογγίου 32, στην παλιά πόλη του Ρεθύμνου.


Ε. ΜΟΥΣΕΙΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ
(όλες τις ημέρες και ώρες λειτουργίας του Μουσείου).
Το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης, με αφορμή εκθέσεις που έχει φιλοξενήσει ή που φιλοξενεί αυτή την περίοδο, πραγματοποιεί μουσειοπαιδαγωγικά προγράμματα.
Προτεινόμενα θέματα:

Ε1. Μουσειοπαδαγωγικά προγράμματα για την έκθεση: Δέκα Κεφάλαια. Έργα από τη Μόνιμη Συλλογή
1. Τι κρύβει ένα μουσείο στις αποθήκες του;
Πρόκειται για ένα μουσειοπαιδαγωγικό πρόγραμμα που με αφορμή έργα της έκθεσης που βρίσκονταν στις αποθήκες του Μουσείου, γνωρίζουμε τον τρόπο λειτουργίας ενός μουσείου και τη σύγχρονη ελληνική τέχνη (πρόγραμμα για την έκθεση, Γ΄-Στ’ και δευτεροβάθμια).
2. Συνάντηση με τον Λευτέρη Κανακάκι;
Με αφορμή έργα από την έκθεση 10 Κεφάλαια. Έργα από τη μόνιμη συλλογή και το παραμύθι για τη ζωή του Λευτέρη Κανακάκι, ακολουθούμε τα ίχνη του Ρεθυμνιώτη καλλιτέχνη (για όλες τις βαθμίδες).
3. Στο μουσείο παρέα με τα ζώα (παιδικός, νηπιαγωγείο, Α΄, Β΄)
Αξιοποιώντας έργα της έκθεσης και ειδικότερα τα κεφάλαια φύση και περιβάλλον, παίζουμε και  ζωγραφίζουμε παρέα με τα ζώα.
4. Τι είναι τα συναισθήματα; (για όλες τις βαθμίδες)
Πρόκειται για ένα πρόγραμμα που μας ταξιδεύει στη χώρα των συναισθημάτων με σημείο εκκίνησης έργα της έκθεσης.

Ε2. Ανεξάρτητα από τις τρέχουσες εκθέσεις Μουσειοπαιδαγωγικά Προγράμματα
Σ’ αυτά τα μουσειοπαιδαγωγικά προγράμματα αξιοποιούμε έργα από την έκθεση, που ταιριάζουν με τα ανάλογο θέμα κάθε φορά. Παράλληλα χρησιμοποιούμε και έργα άλλων μουσείων, τα οποία παρατηρούμε με τη βοήθεια των νέων τεχνολογιών. Προσαρμόζονται για όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.
1. Αντιμετωπίζοντας τον σχολικό εκφοβισμό μέσα από τις τέχνες.
Συζητούμε για τον σχολικό εκφοβισμό και δρούμε βιωματικά για να τον νικήσουμε, με αφορμή έργα της έκθεσης 10 Κεφάλαια. Έργα από τη μόνιμη συλλογή, αλλά και έργα τέχνης άλλων συλλογών. Αξιοποιούμε τεχνικές του έντεχνου συλλογισμού και του θεατρικού παιχνιδιού.
2. Συνομιλώντας μπροστά σε σύνορα και σταυροδρόμια για το προσφυγικό
Με αφορμή την έκθεση Medphoto Σύνορα και Σταυροδρόμια που πραγματοποιήθηκε το καλοκαίρι του 2016, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης σε συνεργασία με τον μη κερδοσκοπικό οργανισμό Kolektiv 8, μελετούμε με τη βοήθεια της σύγχρονης τεχνολογίας τις φωτογραφίες ντοκουμέντα της έκθεσης και μοιραζόμαστε τις σκέψεις μας για το προσφυγικό ζήτημα.
3. Η τέχνη μας μαθαίνει να τρώμε υγιεινά.
Με αφετηρία τα φρούτα, τα αγαπημένα αντικείμενα της τέχνης της Νεκρής Φύσης, ταξιδεύουμε στην ιστορία της τέχνης και «γευόμαστε» τα οφέλη της υγιεινής διατροφής, εστιάζονται στο πιο σημαντικό γεύμα της ημέρας, το πρωινό.
4. Ταξίδι στην ιστορία της τέχνης σε δύο ώρες.
Με παιγνιώδη και διασκεδαστικό τρόπο ταξιδεύουμε στην ιστορία της τέχνης.

Προτάσεις για Παιδικούς Σταθμούς και Νηπιαγωγεία:
Μπορούμε να προτείνουμε μηνιαία μουσειοπαιδαγωγικά προγράμματα, ανάλογα με τα θέματα που δουλεύετε και στην τάξη, κατόπιν συνεννόησης, σχετικά με τις παγκόσμιες ημέρες, τις γιορτές του μήνα και γενικά τα αναλυτικό πρόγραμμα της προσχολικής εκπαίδευσης.

Προτάσεις για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση:
Μπορούμε να προτείνουμε μεμονωμένα προγράμματα ή μία σειρά προγραμμάτων, αν δουλεύετε κάποιο σχέδιο εργασίας στο πλαίσιο της ευέλικτης ζώνης, των πολιτιστικών και περιβαλλοντικών προγραμμάτων, των μαθητικών ομίλων ή των προγραμμάτων αγωγής υγείας  ή αν είστε σε κάποιο ευρωπαϊκό πρόγραμμα. Μας ενδιαφέρει η συνεργασία.

Οικογενειακά προγράμματα για όλα τα σχολεία:
Προσφέρονται οικογενειακά προγράμματα, για ομάδες παιδιών που φοιτούν σε σχολεία όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης, μαζί με τους γονείς τους. Πρόκειται για αξιόλογη εκπαιδευτική πρόταση και μία όμορφη εμπειρία.


Η συμμετοχή στα δίωρης διάρκειας Εκπαιδευτικά προγράμματα, για κάθε παιδί έχει οριστεί 3 €.
Η συμμετοχή στο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα - Ξενάγηση (διάρκειας μίας ώρας), για  κάθε παιδί έχει οριστεί 1 ευρώ.

Για τη συμμετοχή των τμημάτων στις ξεναγήσεις, και στα δίωρα εκπαιδευτικά προγράμματα που πραγματοποιούνται στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και στα Εικαστικά Εργαστήρια, είναι απαραίτητη η προηγούμενη συνεννόηση με την κα Λεμπιδάκη Κωνσταντίνα 28310-57353 κατά τις ημέρες Τρίτη & Πέμπτη 09:00-14:00 και Δευτέρα & Τετάρτη 18:00 – 20:00.


10 Κεφάλαια 
Έργα από τη Μόνιμη Συλλογή
25 Μαϊου - 12 Δεκεμβρίου 2017

Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης
Μεσολογγίου 32, παλιά πόλη, Ρέθυμνο